.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محسن رضایی: دولت را پاسخگو مي‌كنيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره آن‌چه مبني بر رفتار نظامي از سوي وي برداشت شده است، با تاكيد بر اين‌كه " بايد بين قاطعيت و اقتدار نظامي‌گري حد و مرزي قائل شد" گفت: انصافا دولت ما نياز به قاطعيت دارد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ايسنا، محسن رضايي در نشستي خبري و در پاسخ به سوالي افزود: امروز برخي در دولت عادت كرده‌اند كه پاسخگوي مردم نباشند، چنانچه در حال حاضر نوعي تمرد از قوانين مجلس را شاهد هستيم، ما مي‌خواهيم با قاطعيت با اين تمردها برخورد كنيم.

وي با بيان اين‌كه " عدالت و آزادي بدون اقتدار شعاري بيش نيست و جامعه ما نياز به اقتدار و قاطعيت منطقي، مشروع و قانونگرا دارد" ادامه داد: معتقديم در اين راستا نبايد با كسي لجبازي كرد.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر ديدگاهش درباره خروج سازمان مجاهدين خلق از ليست تروريست‌ها، " يكي از اشتباهات نابخشودني را مسامحه در برخورد با اين مساله" دانست و گفت: دولت مي‌توانست با اقدامات ساده‌اي از خارج شدن تروريست‌ها از اين ليست جلوگيري كند، اما در اين راستا يك مسامحه جدي صورت گرفت. اين در حالي است كه ما سعي مي‌كنيم با تلاش جدي اين نام را دوباره به اين ليست برگردانيم.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم با بيان اين اعتقاد ‌كه " اصولا ايران در حقوق بين‌الملل ضعيف است" گفت: با اکثر پرونده‌هاي خارجي ما برخورد مناسبي صورت نمي گيرد در حالي‌که آمريکا 10 ميليارد دلار حکم عليه ما صادر کرده است و بخش عمده‌اي از آن در اين دولت بوده است، ما اجازه نمي‌دهيم كه ميلياردها دلار منافع ما از بين برود.

وي در بيان ديدگاهش نسبت به دربند بودن امام موسي صدر نيز با تجليل از ايشان پاسخ داد: اصولا دولت‌هاي گذشته در يكسري عرصه‌ها تجربه‌ كافي نداشته‌اند و تنها به گزارش‌هايي كه به آن‌ها مي‌دادند بسنده مي‌كردند، اما ما در اين راستا سعي داريم كميته‌اي را تشكيل دهيم كه خودم آن را مديريت مي‌كنم و اين‌طور نخواهد بود كه من هر گزارشي را مورد تاييد قرار دهم.

وي با اشاره به دستگيري احمد متوسليان و موسوي كاردار ايران در لبنان و همچنين ديگر ايرانيان بازداشت شده در زندان‌هاي عراق نيز گفت: اصولا ما بايد به حقوق ايرانيان خارج از كشور بهايي جدي دهيم و با وجود همكاراني مثل آقاي صادق طباطبايي شك نكنيد كه اين مسائل را به طور جدي پيگيري مي‌كنيم و در اين زمينه خبرهاي خوشي به شما خواهيم داد.

رضايي درباره زمان معرفي كابينه‌اش هم پاسخ داد: چند روز مانده به انتخابات تعدادي از افراد كابينه را معرفي خواهيم كرد.

خبرنگاري درباره امارات سوال كرد كه وي خاطرنشان كرد: ما در منطقه يك سياست جديد در پيش خواهيم گرفت و سعي مي‌كنيم آينده مشتركي را با آنان ترسيم كنيم. طرح اتحاديه آسياي جنوب غربي را ارائه مي‌دهيم و معتقديم امروز به اندازه كافي سوءظن، بدبيني و جنگ در منطقه بوده و دوران اين چالش‌ها به پايان رسيده است.

وي افزود: در حال حاضر پادشاه عمان و امير قطر از دوستان ما هستند. ما اختلافات بين ايران و عربستان را حل و فصل خواهيم كرد و سعي مي‌كنيم همگرايي جديدي را در منطقه ايجاد كنيم. ما كاري مي‌كنيم كه نه براي خليج فارس نام جعلي درست كنند و نه زوار ايراني را انگشت‌نگاري نمايند.

به گزارش ايسنا رضايي در پاسخ به سوالي مبني بر نوع نگاهش به رسانه و مطبوعات و تشكل‌هاي صنفي با بيان اين‌كه " كيفيت و كارآمدي تصميم‌گيري در جامعه و حكومت به ارتباط دقيق بين رسانه‌ها و جامعه و حكومت بستگي دارد" رسانه‌ها را عامل تقويت حكومت و جامعه دانست و گفت: از آن‌جا كه من رسانه‌ها را يك ركن اساسي مي‌دانم، جايگاه شايسته‌اي براي آن‌ها در نظر خواهم گرفت و ما اصلا مي‌خواهيم دولت را در مقابل قوه‌ قضاييه، مجلس و رسانه‌ها پاسخگو كنيم.

اين كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر بازگشتش از اين عقيده كه وضع موجود، كشور را به سمت پرتگاه مي‌برد، نيز گفت: من پيش از اين گفته بودم كه ادامه‌ مسير احمدي‌نژاد ما را به سمت پرتگاه مي‌برد و بازگشت به گذشته نيز باعث شكست ما خواهد شد و اصلا دولت ما به صحنه آمده كه راه سومي ايجاد كند و من همچنان معتقدم كه ادامه‌ روند موجود ما را به سمت پرتگاه خواهد برد.

وي درباره ديدار با كانديداهاي اصلاح‌طلب پاسخ داد: تاكنون ديداري با هيچ‌كدام از نامزدها نداشته‌ام ولي بنا دارم به ديدار همه‌ نامزدهاي انتخاباتي حتي آقاي احمدي‌نژاد بروم و معتقدم رقابت با دوستي و برادري نبايد در تعارض قرار بگيرد.

خبرنگار ديگري در مورد رابطه با آمريكا سوال كرد كه رضايي پاسخ داد: در اين خصوص ما بايد يك نگاه همراه با هوشياري را دنبال كنيم. از آن‌جا كه مقام معظم رهبري سياست كلي را در اين خصوص بيان كرده‌اند و گفته‌اند كه اگر آمريكا تغيير كند ما نيز تغيير مي‌كنيم دولت ما نيز بر آن است تا چنين سياستي را عملياتي كند.

دبير مجمع تشخيص مصحلت نظام، افزود: ما با آمريكا نقطه‌ مشتركي داريم كه شايد از همان ماه‌هاي اول به دست گرفتن دولت در مورد آن وارد كار شويم كه يكي از آن بحث حفظ محيط زيست خليج فارس است. در اين خصوص مي‌خواهيم كميسيون مشترك حفظ محيط زيست خليج فارس را ايجاد كنيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه " ما به دنبال اين هستيم كه با ادبيات مناسب و مسالمت‌آميز اما كاملا همراه با عزت و اقتدار با آمريكا برخورد كنيم" گفت: ما انفعال و ماجراجويي را قبول نداريم و خواهان اين هستيم كه از نيازهاي آمريكا و اروپا براي منافع ملي‌مان استفاده كنيم.

خبرنگاري پرسيد: آيا شما خطر حمله‌ اسراييل به كشورمان را احساس مي‌كنيد؟

رضايي گفت: اگر دولت به دست ما بيفتد اسراييل ديگر جرات تهديد عليه ايران را نخواهد داشت؛ چراكه اسراييل و آمريكا ما و دوستان‌مان را مي‌شناسند و مي‌دانند كه ما در كنار منطق اراده هم داريم و اصلا ما براي برچيدن جنگ‌ها، نزاع‌ها و پادگان‌ها آمده‌ايم.

خبرنگاري ديگري پرسيد: در دوران دفاع مقدس شما در جريان گروگان‌گيري آمريكايي‌ها در لبنان وارد عمل شديد آيا در حال حاضر نيز چنين شجاعتي را داريد كه در جهت منافع ملي چنين كاري را انجام دهيد؟

رضايي پاسخ داد: ما معمولا در برابر خواسته‌هاي انساني هميشه همكاري و دشمني‌مان را با آمريكا از بحث‌هاي انساني جدا كرده‌ايم. در اين خصوص نيز ما با دوستان‌مان صحبت كرديم و اگرچه در اين مسير سختي‌هايي نيز وجود داشت، اما سعي كرديم كه مسائل حل و فصل شود.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال حذف معاونت علمي رياست جمهوري در دولت احتماليش نيز گفت: ما معاونت علمي را به اتاق فكر علمي محدود مي‌كنيم. معتقديم اين معاونت نبايد كار اجرايي كند، بلكه بايد به نظارت و مشاوره دادن به رييس جمهور در حوزه‌ علم و فناوري همت بگمارد.

وي در پاسخ به سوالي درباره حذف كنكور با بيان اين‌كه " در اين رابطه دولت اقداماتي انجام داده است" گفت: به هر ترتيب دولت نهم تلاش‌هايي را شروع كرده كه ضعيف بوده است. ما نيز بنا نداريم كه بگوييم از آن‌جا كه منتقد دولت هستيم كارهاي خوب آن را ناديده مي‌گيريم. ما با كسي لجبازي نداريم؛ اما در رابطه با كارهاي اشتباهي كه صورت گرفته مسامحه نخواهيم كرد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم همچنين در پاسخ به سوالي درباره دسته‌بندي خودي و غيرخودي در داخل كشور گفت: هيچ كشوري نيست كه چنين دسته‌بندي نداشته باشد؛ اما ما مرز خودي را وسيع‌تر خواهيم كرد و معتقديم آن‌چه در رابطه با خودي‌ها در حال حاضر بيان شده اين حوزه را گسترش داده است. ما در رابطه با مسائل اجتماعي غيرخودي نداريم، بلكه بحث خودي و غيرخودي در ابعاد سياسي مطرح مي‌شود. ايراني‌ها همه ايراني و از نظر اجتماعي يكسان هستند؛ اما ما عده‌اي را كه نظام را قبول ندارند و دست به تحركي عليه كشور مي‌زنند را غيرخودي قلمداد مي‌كنيم.

همين خبرنگار پرسيد: نسبت اين گفته خود را كه تهديدها را در منطقه از بين مي‌بريم، با گفتمان امام (ره) مشخص كنيد؟

رضايي پاسخ داد: ما اگر كشوري را دوست نداريم نمي‌توانيم عقايدش را از بين ببريم. كاري كه ما مي‌كنيم در چارچوب سياست‌هاي كلان است.

خبرنگار ديگري پرسيد: نظر شما در مورد اين‌كه اوباما گفت‌وگوي 1 + 5 با ايران را به زمان بعد از انتخابات موكول كرده است چيست؟

رضايي با بيان اين‌كه " من ادبيات اوباما را قبول ندارم و ايشان حتما در اين رابطه اشتباه كرده‌اند" گفت: ملت ايران داراي سياست‌هاي كلان است و بايد به اين موضوع توجه كرد.

همان خبرنگار پرسيد: آيا شما بخشي از آراي اصولگرايان را جذب خواهيد كرد يا طرفداران شما از طيف جديدي هستند؟

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري دهم پاسخ داد: من متعلق به اصولگرايي قبل از انقلاب هستم و با بسياري از اصولگراياني كه بعد از انقلاب وارد جناح‌هاي چپ و راست شدند در حوزه‌ فكري اشتراك نظر دارم؛ بنابراين نيروهاي اصولگرا و اصلاح‌طلب به سمت من جذب خواهند شد. در اين راستا مي‌توانم بگويم كه نقطه‌ افتراقات ما با اصولگرايان بعد از انقلاب مساله‌ اقتصاد، فرهنگ و نحوه‌ مديريت كشور است.

وي در پاسخ به سوالي درباره آستانه تحملش در برابر روزنامه‌هاي منتقد گفت: من فكر مي‌كنم آدم باتحملي هستم و اين تحمل را در كوران 40 سال مبارزه به دست آورده‌ام. معتقدم وقتي رسانه‌ها حرف‌هاي‌شان را مطرح مي‌كنند و دولتمردان نيز حرف‌هاي خود را مي‌زنند در واقع مي‌توان به يك تفاهم ملي دست پيدا كرد.

وي همچنين در برابر خبرنگاري كه درباره ضعيف ستادش سوال كرد، گفت: ستاد ما بسيار هم ستاد قوي‌اي است، ولي ما مثل ديگران شلوغ نمي‌كنيم. ما بر حسب مديريت خوبي كه داريم سعي مي‌كنيم از همه ظرفيت‌ها استفاده كنيم.

خبرنگار ديگري پرسيد: آقاي رضايي چرا دير وارد صحنه شديد؟

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: من يك فرد در حاشيه نبودم و در طول سال‌هاي گذشته چشم‌انداز 1404، سياست‌هاي اصل 44 و برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم را در مجمع تنظيم كرده‌ايم و كارشناسي سنگيني را در اين در مجمع صورت داده‌ايم و سعي ما اين است كه قدرت اجرايي كشور با اين سياست‌ها منطبق شود.

خبرنگار ديگري هم پرسيد: پيش از اين انتظار مي‌رفت كه آراي منتقدان دولت به سبد راي شما ريخته شود، اين در حالي است كه در حال حاضر طيف‌هاي منتقدان دولت به سمت آقاي موسوي گرايش پيدا كرده‌اند. نظر شما در اين رابطه چيست؟

رضايي با بيان اين‌كه " اين مساله به خود منتقدان دولت برمي‌گردد" در عين حال اظهار كرد: اما من فكر مي‌كنم بخش زيادي از اصولگرايان به من راي خواهند داد و طي حمايت‌هايي كه از من صورت گرفته و صورت خواهد گرفت جايگاه راي ما شفاف‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

همان خبرنگار مدعي شد: با توجه به اين‌كه در ستاد برخي از نامزدهاي انتخاباتي كميته‌ بسيج تشكيل شده است، برنامه‌هاي شما در اين مورد چيست؟

رضايي نيز پاسخ داد: البته اين را من نشنيده‌ام، اما به هر ترتيب تعداد زيادي از دوستان من از ايثارگران و بسيجيان هستند و من به آن‌ها نيز توصيه كرده‌ام كه اگر مي‌خواهيد در مناقشات سياسي وارد شويد، لباس نظامي را از تن درآوريد و اين همان كاري بود كه خود آن را انجام دادم. در دولت من نيروهاي مسلح در مسائل سياسي و انتخاباتي وارد نخواهند شد.

وي در بيان نوع نگاهش نسبت به ورزش و ورزشكاران نيز پاسخ داد: در مورد ورزش بايد بگويم كه ما طي يكي، دو سال گذشته نتايج ضعيفي كسب كرده‌ايم كه باعث تحقيرمان شده است. ورزش را نبايد سياسي كرد. در راستاي توجه به چنين عقيده‌اي سعي مي‌كنيم عرصه ورزش را به دست ورزشكاران، مربيان و تحصيل‌كرده‌هاي ورزش بدهيم كه خودشان اين عرصه را هدايت كنند.

وي سخن از تصميم براي ايجاد وزارت ورزش در صورت رييس جمهور شدن به ميان آورد و گفت: در اين راستا سعي مي‌كنيم صندوق حمايت از ورزش را ايجاد كنيم؛ اين صندوق از طريق خصوصي‌سازي و وام‌هايي با نرخ سود بانكي خيلي كم در درازمدت به باشگاه‌ها درآمد خواهد داشت. همچنين ما براي باشگاه‌هايي كه موفقيت‌هايي را به دست آورند امتيازهايي قائل خواهيم شد.

اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري درباره ميزان توجه خود به هنر و هنرمندان نيز با بيان اين‌كه " اگر دولت را به دست بگيرم از آقاي مير حسين موسوي خواهم خواست كه به عنوان يك مشاور در كنار من حضور داشته باشند" گفت: همچنين در سطح ايشان افرادي را به كار خواهيم گرفت و سعي مي‌كنيم از برخوردهاي سياسي در اين عرصه جلوگيري به عمل آوريم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ابتداي اين نشست خبري نيز با تبريك سالروز پيروزي ملت ايران در آزادسازي خرمشهر اين پيروزي را بازگشت اعتماد به‌نفس ملي ناميد و گفت: ملت ايران كه طي 300 سال گذشته سرزمين خود را تكه تكه مي‌ديدند و قطعاتي از آن را از دست داده بودند به ياري خدا و همت جوانان غيرتمند اين سرزمين را دوباره آزاد كردند.

به گزارش ايسنا رضايي افزود: حادثه آزادسازي خرمشهر بعد از 22 بهمن نشان داد انقلاب اسلامي توانايي تشكيل يك دولت مستقل را دارد و اگر آن شهر آزاد نمي‌شد، در واقع دولت ملي نيز تشكيل نمي‌شد و علت اين‌كه ما مي‌گوييم كه سوم خرداد مبدا بسياري از حوادث و تحولات است به اين دليل مي‌باشد كه واقعه‌ آزادسازي خرمشهر باعث شد كه دولت به معناي واقعي در كشور شكل بگيرد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه " امروز منطقه‌ خاورميانه تبديل به يك پادگان نظامي شده است" اظهار كرد: ما بايد در منطقه به سمت صلح، توسعه و عدالت حركت كنيم و در اين راستا اولين اولويت ما اين است كه منطقه آسياي جنوبي كه همان خاورميانه گسترش‌يافته است را به منطقه‌اي همراه با صلح و عدالت تبديل كنيم. در اين راستا بايد نيروهاي خارجي از منطقه بيرون بروند و خود كشورهاي منطقه پيمان‌هاي اختصاصي و امنيتي را برقرار كنند.

وي ادامه داد: هم‌اكنون زماني رسيده است كه ما بايد به كشتارهايي كه در منطقه مي‌بينيم پايان دهيم و به خاطر همين موضوع يكي از سياست‌هاي اصلي ما برقراري صلح و عدالت در منطقه است.

رضايي در ادامه با بيان اين‌كه " ما نبايد در ايران بحث اقليت و اكثريت، ايراني داخلي و خارجي، شهروند درجه اول و دوم، قوم ضعيف‌تر و قوي‌تر داشته باشيم" گفت: ما بايد به دنبال يكپارچگي ملي در همه‌ ابعاد در كشور باشيم.

وي تشكيل خانه انقلاب را راهكار مورد نظرش براي ايجاد يكپارچگي سياسي در كشور عنوان و خاطرنشان كرد: در راستاي تشكيل خانه انقلاب سران گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي در اين مكان جمع خواهند شد و تنها محور بحث، بحث منافع ملي خواهد بود. در اين خانه رقابت‌ها و مباحثي كه مربوط به اداره‌ امور جاري كشور است، وارد نمي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه " در اداره كشور بايد از همه‌ اقوام استفاده كرد" گفت: شيعه و سني، ترك، لر و كرد همگي بايد در اداره كشور مشاركت داده شوند. در غير اين صورت تنها طرح يكسري شعارها باعث زدگي مردم از حكومت خواهد شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين بر لزوم استفاده از سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از كشور تاكيد و اظهار كرد: ايرانيان خارج از كشور بايد احساس كنند كه دولت و ملت ايران پشت سر آن‌ها قرار دارند. همچنين بايد از استعدادها و نخبگان كشور در داخل و خارج كشور به نحو احسن استفاده شود.

وي همچنين بر ضرورت در كنار هم قرار دادن ارزش‌هاي ايراني و اسلامي تاكيد كرد و گفت: بين مسلماني و ايراني بودن ما منافاتي ديده نمي‌شود.

به گزارش ايسنا داوود دانش جعفريرييس ستاد انتخابات محسن رضايي نيز در اين نشست خبري كه در خبرگزاري مهر برگزار شد، در پاسخ به سوالي مبني بر مهمترين مطالبات اقتصادي از دولت دهم گفت: بحث بالا بودن تورم و بيكاري از جمله مشكلات اصلي است كه در حال حاضر به چشم مي‌خورد. همچنين درآمدهاي اضافي به خصوص درآمد نفت در جهت بزرگ‌تر شدن دولت استفاده شد در حالي كه رويكرد اصل نبايد چنين باشد.

وي ادامه داد: خصوصي‌سازي و توانمندسازي بخش خصوصي لزوما به واگذاري سهام دولت مربوط نمي‌شود و مهم اين است كه ما بيش از آن‌كه در اين دوره خصوصي‌سازي و سهام واگذار كرديم، سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي اتفاق افتاده كه اين در واقع اصل 44 را نقض مي‌كند.

صادق طباطبايي مشاور عالي رضايي نيز در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد؛ شما تاكنون به صورت جدي وارد فعاليت‌هاي سياسي نشده‌ بوديد، چطور شد كه تصميم گرفتيد با آقاي رضايي همكاري كنيد؟ گفت: اين‌كه من در عرصه‌ سياست حضور نداشتم را درست نمي‌دانم؛ چراكه كسي كه جامه‌ سياست بر تن درست مي‌كند و يا آب سياست را مي‌نوشد هيچ‌گاه ديگر نمي‌تواند اين جامه را از تن درآورد. اما اين را قبول دارم كه من در مسووليت‌هاي اجرايي حضور نداشتم.

وي ادامه داد: در مورد همكاريم با آقاي رضايي نيز بايد بگويم كه من تئوري دولت ائتلافي ايشان را پسنديدم و همان موقع كه ايشان اين نظريه را بيان كردند جلسات متعددي در اين‌باره برگزار كرديم و اصلا آن موقع بحث نامزد شدن آقاي رضايي مطرح نبود. اگر ايشان نامزد نمي‌شدند ارتباط من همان‌جا محفوظ مي‌ماند اما از آن‌جا كه ايشان براي انتخابات كانديدا شدند من نيز همراه وي تا اين‌جا آمدم.

وي با تاكيد بر اين‌كه " راه برون‌رفت از معضلات فعلي، تغيير بازسازي اساسي در نوع ديپلماسي و نوع ادبيات ما با جهان است" گفت: از آن‌جا كه معتقدم بسياري از مشكلات ريشه در وجود بيكاري جوانان دارد، ديدم كه تنها در برنامه‌هاي آقاي رضايي حتي به جزييات راهكارها در خصوص حل چنين مشكلي پرداخته شده بود.

مشاور عالي رضايي در ارتباط با ايرانيان خارج از كشور، همچنين با تاكيد بر اين‌كه " اصلا توقع نداشته باشيد كه من يا آقاي دانش‌جعفري معاون اول رضايي شويم" گفت: ما مي‌خواهيم يك ستاد فكري با وجود افراد توانمند كه احساس مي‌كنند، مي‌توانند باري از دوش كشور بردارند را جايگزين تك‌محوري و خردگريزي كنيم.

وي همچنين با بيان اين‌كه " استفاده از ادبيات تند و قهرآميز در روابط بين‌الملل متعلق به دوره‌هاي 70 و 60 ميلادي است" در عين حال گفت: از كلام خوش و زيبا نبايد بوي ضعف استشمام شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.083 seconds.